Klantlogin

Hier vindt u de login mogelijkheden van onze portals en online services. Selecteer de gewenste dienst en log in met uw persoonlijke inlogcode.

Heeft u nog geen inloggegevens?
Neemt u dan contact met ons op.

Neem contact op

Actueel

Nieuws | Geplaatst op 26 april 2022

In ons werk draait alles om mensen

Sabine Spanjaard en Henri van Koeveringe zijn voor onze klanten bekende namen op de Salaris- en HR-afdeling van WEA Zuid-West. Je vindt ze allebei in de rol van HR- en salarisadviseur, waar Sabine sinds 2014 en Henri sinds 2019, werkzaam zijn.

Henri; onze salaris en HR-afdeling in de praktijk

Het ligt voor de hand om te denken aan het draaien van loonstroken en het verzorgen van de bijbehorende belastingaangiftes. Dat is natuurlijk ook wat we doen op onze loonafdeling, maar er gebeurt nog zoveel meer. We zijn het er allebei over eens dat die dienstverlening de basis is en dat deze basis op orde moet zijn. We helpen klanten met enorm diverse vraagstukken, daarom is bij ons geen dag hetzelfde.

Sabine; verzuim, hoe ga je daar mee om?

Voor werkgevers hoop je natuurlijk dat ze er weinig mee te maken krijgen. Maar in ieder bedrijf komt verzuim voor en iedere situatie is anders. Daarin spelen wij als WEA een belangrijke rol. Zo hebben we klanten waar we als klankbord fungeren en de werkgever verder zelf alles regelt, maar ook werkgevers die we actief adviseren en waar we plannen voor maken.

Henri; we streven samen met die ondernemer naar het verlagen van uitval

Je wilt natuurlijk het liefst dat een medewerker een leven lang kan werken. Maar wat doe je als een medewerker toch uitvalt? Hoe krijg je deze dan, binnen de mogelijkheden en beperkingen, zo snel mogelijk weer aan het werk? Dat laatste is enorm van belang, omdat we zien dat hoe langer de verzuimduur van de medewerker wordt, hoe groter de afstand van de organisatie wordt en hoe lastiger het voor de medewerker is om het werk te hervatten. Het werk wordt in veel gevallen overgenomen en het contact met collega’s wordt steeds wat minder. Het is daarom belangrijk om de juiste dingen op de juiste momenten te doen voor werkgever en werknemer, zo maak je de drempel om het werk te hervatten zo laag mogelijk.

Sabine; je kunt ons werk het best omschrijven als strategische personeelszaken

Want naast de afwezigheid van de werknemer, heeft het ook praktische gevolgen voor de werkgever. Er ontstaan capaciteitsproblemen of zelfs omzetverlies. Vaak is er wel een verzekering bij uitval van personeel, maar met die vergoeding los je de problemen niet op. Dus wat doe je om dit probleem te voorkomen of de schade te beperken tot het minimum?

Henri; we zijn er voor de hele levensloop van een medewerker

Dat wil zeggen van het aannemen van een medewerker tot ontslag of pensioengerechtigde leeftijd en ook dat is weer heel breed. Denk aan gedwongen ontslagen in een organisatie waar het niet goed gaat, maar ook aan het geven van advies en aandragen van oplossingen bij het disfunctioneren van een medewerker. Dat wil niet zeggen dat dit leidt tot het ontslag van een medewerker. Het kan best zijn dat deze op een verkeerde plek of functie zit, dat maken we vaak genoeg mee.

Sabine; ook de beloning en arbeidsvoorwaarden worden steeds belangrijker

Een veelvoorkomende vraag is hoe je bepaalt wat iemand gaat verdienen, met welke voorwaarden en wat die medewerker daadwerkelijk gaat kosten. In deze krappe arbeidsmarkt is het daarnaast ook belangrijk om na te denken over de loyaliteit van je medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat ze bij je willen werken én ook willen blijven. Dat zit lang niet altijd in geld, maar ook in het bieden van kansen, doorgroeimogelijkheden, een juiste verhouding tussen werk en privé en het creëren van een veilige werkomgeving. Die laatste is de basis voor werkplezier. En als je dan toch – extra – wilt belonen, hoe doe je dit dan op de meest gunstige manier? Je begrijpt inmiddels, geen dag en situatie is hetzelfde.

Henri; medewerkers zijn de motor van een onderneming

En dat zorgt soms natuurlijk ook voor “gezeur” over geld, afspraken of voorwaarden. Tenminste, zo wordt het snel genoemd. Dat is natuurlijk lang niet altijd het geval, al kan een werkgever dit wel zo ervaren. Ik probeer dan te ontdekken wat er speelt, door in gesprek te gaan of te luisteren naar de mensen op de werkvloer, maar ook naar de werkgever. In 9 van de 10 gevallen is de conclusie “gezeur” een gevolg van onvolledige communicatie, onduidelijkheid of andere verwachtingen bij werkgever en werknemer.

In ons werk draait alles om de mensen en aangezien medewerkers de motor zijn van een onderneming, is het onze taak om hier samen met werkgevers goed voor te zorgen.