Klantlogin

Hier vindt u de login mogelijkheden van onze portals en online services. Selecteer de gewenste dienst en log in met uw persoonlijke inlogcode.

Heeft u nog geen inloggegevens?
Neemt u dan contact met ons op.

Neem contact op

Actueel

Nieuws | Geplaatst op 24 april 2023

Ga toch fietsen!

Steeds vaker pakken werknemers de fiets naar het werk. Werkgevers hebben de mogelijkheid om fietsen aantrekkelijk te maken.

Sinds de Coronapandemie is Nederland in 2022 steeds meer in beweging gekomen. Het aantal ritten in het woon-werkverkeer met auto, fiets en OV is ten opzichte van 2021 met ruim 7,5 miljoen per week gestegen. Uit het Landelijk reizigersonderzoek blijkt dat de fiets naar het werk steeds populairder wordt, het gebruik is sterker gestegen dan het gebruik van de auto. Mensen kiezen voor de fiets vanwege het gemak en het effect op de gezondheid. Voor korte ritten kiezen mensen steeds vaker de fiets.  

Werkgevers kunnen fietsen aantrekkelijker maken en kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Maar hoe zit het ook alweer met de fiets? Welke mogelijkheden zijn er en waar moet je op letten? 

Fiets van de zaak

Een fiets van de zaak maakt het mogelijk om een fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer. Dit geldt ook voor een elektrische fiets of een speedpedelec. De werknemer hoeft de fiets dan niet zelf te kopen en mag de fiets – fiscaal gezien – onbeperkt privé gebruiken.  

De werkgever betaalt de fiets en vaak ook de kosten voor onderhoud en reparatie. Daar staat tegenover dat de werknemer te maken krijgt met een bijtelling bij het salaris, waardoor de werknemer enkele euro’s per maand extra belasting betaalt. De bijtelling bedraagt 7% van de consumentenadviesprijs van de fiets. Er kan een bijdrage van de werknemer gevraagd worden. Deze mag in mindering gebracht worden op de bijtelling. De werkgever mag in dit geval geen reiskosten aan de werknemer vergoeden.

Fietsregeling en de werkkostenregeling

Een werkgever die gebruikmaakt van de werkkostenregeling mag de vergoeding of verstrekking van een fiets van zijn werknemers aanwijzen als werkkosten. De werknemer wordt in dat geval eigenaar van de fiets, zonder dat de werkgever loonheffingen over de waarde hoeft in te houden.  Als de vrije ruimte overschreden wordt, moet de werkgever 80% eindheffing betalen. 

Het maakt voor de mogelijkheden om een fiets aan de werknemer te vergoeden vanuit de werkkostenregeling niet uit of en zo ja hoe vaak de werknemer de fiets voor zijn woon-werkverkeer gebruikt.  Ook geldt geen maximumbedrag voor de aanschaf van de fiets. 

De werkgever mag in geval van een verstrekking of vergoeding van een fiets zijn werknemer een onbelaste (vaste) vergoeding geven van maximaal € 0,21 per kilometer voor zakelijke reizen. Daar valt voor de loonheffingen ook het woon-werkverkeer onder. 

Cafetariamodel / Persoonlijk keuzebudget

Een werknemer kan ook brutoloon zoals bovenwettelijke vakantiedagen, regulier brutoloon, dertiende maand of een bonusuitkering uitruilen voor vrije vergoedingen, zoals bijvoorbeeld een fiets van de zaak. 

Let wel, de waarde van de fiets raakt dan wel de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Als de werkgever onvoldoende ruimte heeft binnen zijn werkkostenbudget, dan is het over het algemeen niet voordelig om de fiets via het persoonlijk keuzebudget te vergoeden. De werkgever is dan immers 80% eindheffing verschuldigd. 

Vragen of meer informatie?

Heb je vragen over de fiets van de zaak of wil je meer informatie, neem dan vooral contact op met een van onze adviseurs van de loonafdeling per mail op lonen@weazuidwest.nl of telefonisch op 0111 – 453700. Zij helpen je graag.

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bron: WEA