Klantlogin

Hier vindt u de login mogelijkheden van onze portals en online services. Selecteer de gewenste dienst en log in met uw persoonlijke inlogcode.

Heeft u nog geen inloggegevens?
Neemt u dan contact met ons op.

Neem contact op

Actueel

Nieuws | Geplaatst op 5 juli 2023

Medewerker aan het woord: Sabine Spanjaard

Mijn naam is Sabine Spanjaard en ik ben 39 jaar. Ik komt uit de zak van Zuid-Beveland en woon tegenwoordig met mijn man en dochter in Kloetinge. In mijn vrije tijd lees ik graag een boek, ga ik de natuur in of zoek ik het strand op om een wandeling te maken. Daarnaast ga ik er in het weekend graag op uit met mijn gezin, samen leuke dingen doen!

De interesse voor het financiële vak is bij mij gewekt door mijn vader. Hij had een varkenshouderij / landbouwbedrijf en deed zelf de boekhouding. Om dit goed te kunnen doen volgde hij cursussen en opleidingen om de basiskennis van boekhouden te kennen en bij te houden. Ik hielp hem met overhoren en zo ontdekte ik mijn interesse voor het financiële vak.

Na de MAVO heb de opleiding tot bedrijfsadministrateur MBO 4 op het Delta College in Middelburg gevolgd. Daarna ben ik gaan werken op de financiële administratie bij twee verschillende autodealers, waar ik tussentijds de praktijkgerichte opleiding moderne bedrijfsadministratie heb gevolgd.

Nieuwe uitdagingen

Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging en zo kwam ik terecht bij een accountantskantoor als junior salarisadministrateur. Daar heb ik mijn PDL (Praktijk Diploma Loonadministratie) gehaald. Daarna ben ik HBO HRM gaan studeren aan de Avans Hogeschool in Breda. In de jaren dat ik werkte op het accountantskantoor ben ik uitgegroeid van junior salarisadministrateur naar beloningsadviseur. Bij dit kantoor heb ik zo’n 9 jaar gewerkt tot ik werd benaderd door WEA Zuid-West.

Blijven ontwikkelen

Toen ik hier aan de slag ging ben ik me blijven ontwikkelen. Ik heb verschillende opleidingen en cursussen gevolgd, waaronder regie op verzuim en vervolgens ben ik me gaan specialiseren op ziekteverzuim. Inmiddels behoort dit tot mijn dagelijkse werkzaamheden en help ik ondernemers om ziekteverzuim te voorkomen, adviseer en begeleid ik ze als er verzuim voorkomt binnen het bedrijf.

Daarnaast richt ik me op kennisdeling binnen ons team. Ik vind dat iedereen alles moet kunnen leren en daarvoor moet je de mogelijkheden krijgen om je kennis te verbreden. Zelf heb ik die kansen ook gehad en dat gun ik een ander ook. Binnen WEA is er gelukkig geen discussie over persoonlijke groei; en blijven we ontwikkelen!

Resultaat

De kennis die we op de loonafdeling hebben zorgt echt voor resultaat en gaat veel verder dan alleen het draaien van loonstroken. Zo heb ik recent een klant begeleid die een verzuimpercentage had van 13%. Wat ik hier voornamelijk heb gedaan is wijzen op partijen die zouden kunnen ondersteunen bij het terugdringen van dit verzuim. Door bewustwording te creëren bij deze ondernemer, aansluitend te sparren en richting te geven in het proces, is het verzuimpercentage inmiddels gedaald naar 4%. Dat heeft een enorme impact voor deze ondernemer op het gebied van kosten, personele bezetting en vitaliteit van zijn medewerkers. Dat ik hier een bijdrage aan heb mogen leveren vind ik het mooiste aan mijn werk.

Als ik in de lucht kom, is dat niet voor een gevalletje griep. De situaties zijn, of dreigen problematisch te worden. We zouden in het treffen van preventieve maatregelen daarom ook veel verder kunnen gaan. Het probleem is dat hier tijd voor gemaakt moet worden en dat het belang ervan gezien moet worden.

In de praktijk merk ik regelmatig dat ondernemers er pas over na gaan denken als er verzuim is of is geweest. Zo sprak ik laatst een ondernemer die het ook gewoon zo tegen me zei: “Ik heb nog zoveel andere dingen te doen die belangrijker zijn. Verzuim staat niet heel hoog op mijn lijstje, al wil dat niet zeggen dat ik het belang er niet van zie.”

Het vervelende is misschien nog wel dat ik het volledig begrijp, je kunt je tijd en aandacht maar één keer besteden. Maar met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het doel niet alleen om je medewerkers gezond op de vloer te houden of zo snel mogelijk terug te krijgen, maar je laat als werkgever ook zien dat je je zaakjes goed geregeld hebt. Je biedt zekerheid!

Onze uitdaging?

Die ligt in het vergroten van de bewustwording bij de ondernemer en de faciliterende rol die daarbij hoort. Er gebeurt veel in onze tak van sport en de regelgeving is continu aan verandering onderhevig. Dat maakt het een uitdaging om bij te benen, maar houdt ons werk ook leuk!

Is bij jou alles goed geregeld?

Wil je weten of het in jouw onderneming goed geregeld is of dat er nog verbeteringen mogelijk zijn? Neem dan contact met ons op en we kijken graag hoe we onze expertise voor jou in kunnen zetten.

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.