Klantlogin

Hier vindt u de login mogelijkheden van onze portals en online services. Selecteer de gewenste dienst en log in met uw persoonlijke inlogcode.

Heeft u nog geen inloggegevens?
Neemt u dan contact met ons op.

Neem contact op

Klantverhalen

Klantverhalen | Geplaatst op 6 juli 2022

Niet alleen groeien, maar vooral kwaliteit bewaken en blijven optimaliseren

Ze houden zich onder andere bezig met de schoonmaak van kantoren, recreatieobjecten en woonhuizen. Daarnaast hebben ze een eigen wasserij, waarmee ze zakelijke en particuliere klanten voorzien van schoon en gestreken wasgoed. Met zo’n 85 medewerkers streven ze naar de beste kwaliteit en is Weekra de afgelopen jaren een totaalaanbieder in de schoonmaakbranche geworden.

Jean-Paul van der Weele begon in 2012 bij Weekra als medewerker, nadat hij als kind zijn ouders het bedrijf heeft zien opbouwen.

Mijn moeder Betty is in 1995 begonnen met het schoonmaken van huisjes en een kantoortje hier en daar. In het begin deed ze alles alleen, maar ze kreeg al snel meer vraag dan ze alleen aankon. Ze wist in die eerste periode vriendinnen te strikken om haar te helpen. De kinderen van die vriendinnen aten dan regelmatig bij ons thuis mee. Mijn moeder zorgde tussen het werk door dat er voor iedereen werd gezorgd, zodat de andere moeders door konden werken.

Alles werd vanuit ons toenmalige woonhuis gecoördineerd. Onze garage stond vaak vol met emmers, stofzuigers en schoonmaakmaterialen. Dat ging op den duur natuurlijk niet meer en daarom zijn we in 1999 verhuisd naar de Lelie in Scharendijke, ons huidige kantoor. Ook mijn vader was ondertussen fulltime in het bedrijf gaan werken.

Inmiddels runnen we het bedrijf als familie.

Nadat ik er in 2012 bij ben gekomen, zijn mijn zus en ik in 2016 ook mede-eigenaar geworden. Kort daarna hebben we de wasserij in het dorp overgenomen en daardoor zijn we in een soort stroomversnelling beland. Doordat we onze dienstverlening konden verbreden groeiden we ook binnen bestaande klanten. We konden ze breder en dus beter helpen, dat zorgde voor een organische groei.

De eerste grote uitdaging was om het hele jaar door werk te hebben.

In het begin waren we vooral actief in de recreatiesector. Dat is in het toeristenseizoen enorm druk en dan heb je veel mensen nodig. In de winterperiode is er in deze sector veel minder vraag en zaten diezelfde mensen regelmatig thuis. Of konden we ze helemaal niet aan het werk houden. Dat zorgde ieder jaar voor flinke stress. Toen we steeds meer in kantoren, bedrijfsruimtes en zorginstellingen gingen werken, waar onze diensten het hele jaar nodig zijn, kregen we deze dekking veel beter onder controle.

Niet alleen groeien, maar eerst kwaliteit bewaken en optimaliseren.

Zo hebben we steeds kritisch naar onze business gekeken en hebben we onszelf veel disciplines eigen gemaakt door cursussen en opleidingen te volgen. Die scholing krijgen onze medewerkers ook. Wil je iemand goed laten presteren, dan moet je erin investeren. Zo zorgen we dat ze in het bezit zijn van de juiste kennis en certificering én dat ze op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in de branche. Dit doen we niet alleen om de kwaliteit van onze dienstverlening op peil te houden, maar ook om een aantrekkelijke werkgever te blijven op deze verhitte arbeidsmarkt.

De vraag is altijd Wat gaan we nu doen? We moeten blijven innoveren.

Meegaan en inspelen op verandering is noodzakelijk. Als de dweil vervangen wordt door een doek met microvezels. Maar ook als we moeten omgaan met de gevolgen van corona die zorgen voor verandering in het gebruik van kantoor- en bedrijfsruimtes. Een kantoor dat van de 5 dagen, maar 2 dagen wordt gebruikt heeft niet langer dezelfde intensiteit van schoonmaak nodig. Om te zorgen dat we dit effectief doen, hebben we het gebruik van ruimtes meetbaar gemaakt. Zo weten we wanneer het nodig is om een locatie schoon te maken en houdt de gebruiker of eigenaar de kosten onder controle.

Een andere vraag die hierdoor speelt, is wat onze kansen zijn met het stijgend aantal thuiswerkers. De werkgever is in veel gevallen verplicht om een schone werkruimte te faciliteren, dat geldt dus ook wanneer je thuiswerkt. Hoe gaan we daar mee om?

Meetbaarheid, inzicht en vooruitkijken is belangrijker dan ooit tevoren.

Ik zie ons bedrijf als een totaalaanbieder op het gebied van schoonmaak met een proactieve houding. Dat maakt het voor onze medewerkers leuk en afwisselend werk door de verschillende disciplines. Voor onze klanten betekent het vooral één partij voor alle schoonmaak gerelateerde diensten.

Zo’n totaalaanbieder hebben wij ook nodig voor onze administratie en WEA speelt daarin een belangrijke rol. WEA heeft de verschillende disciplines in huis die wij als groeiend bedrijf nodig hebben. Als ik een vraag stel aan José wordt die vraag binnen de organisatie neergelegd en kan ik erop rekenen dat ik antwoord krijg van een specialist. Dat werkt lekker en met korte lijntjes.

We ontvangen maandelijkse rapportages met resultaten, maar we kijken vooral vooruit. WEA maakt prognoses en we bespreken elke maand de cijfers. Op onze prestaties krijgen we feedback, maar veel belangrijker is het stukje feedforward. Je merkt daarin de persoonlijke betrokkenheid vanuit WEA. Zo schatten we in wat het verloop zal zijn en daar sturen we op.

Wat ik zie als we vooruitkijken?

We moeten eerst ruimte gaan creëren, want dat komen we tekort. Daarnaast willen we de optimalisering van onze dienstverlening doorzetten, zodat we met dezelfde mensen het werk efficiënter kunnen doen. Dat geeft ons een goede basis om door te groeien, want het einde van de groei is nog niet in zicht.

Website: Weekra.nl