Klantlogin

Hier vindt u de login mogelijkheden van onze portals en online services. Selecteer de gewenste dienst en log in met uw persoonlijke inlogcode.

Heeft u nog geen inloggegevens?
Neemt u dan contact met ons op.

Neem contact op

Actueel

Nieuws | Geplaatst op 4 april 2024

Opkomst AI binnen het HR-werkveld

In de tijden waarin we nu leven speelt AI een steeds grotere rol. Zo ook binnen het HR-werkveld. Wat zijn hier nu de voordelen van en is AI een gevaar voor de toekomst van HR?

Wat is kunstmatige intelligentie?

Artificial intelligence of wel AI betekent in het Nederlands ook wel kunstmatige intelligentie. AI is een naam voor algoritmes en methoden die opdrachten uitvoeren, waar men van dacht dat daar menselijke intelligentie voor nodig was. AI staat bekend om het lerend vermogen. Dit is het vermogen van algoritmes om nieuwe data en de gevolgen van de eerder genomen beslissing op basis van data te gebruiken voor een nieuwe beslissing. Binnen het begrip AI zijn er ook verschillende vormen van AI, waarvan ieder zijn eigen kracht heeft.

AI maakt al een langere periode deel uit van de samenleving, zo is de gezichtsherkenning op je telefoon ook AI, chatbots zijn AI en de aanbevelingen van films en series op bijvoorbeeld Netflix en videoland zijn AI gestuurd.

Voordelen van AI binnen HR:

AI wordt een steeds groter begrip binnen het HR-werkveld, zo kan AI een grote rol spelen in de werving & selectie van personeel. Verder kan AI ook worden ingezet tijdens het leren en ontwikkelen van personeel. Het gebruik van AI verbetert ook de employee experience, wat zal leiden tot een betere klantenervaring.

Werving en selectie

Leren en ontwikkelen

Employee experience

Employee experience is een breed begrip, zo verstaan we onder employee experience alle momenten waarop een medewerker in contact is met de organisatie waarvoor hij werkt, hierbij wordt zijn eigen perceptie gevormd. Bij employee experience staat de visie van de medewerker centraal en niet de intentie van de organisatie. De verwachtingen van de medewerker spelen hier ook een rol in, wanneer de werkervaring boven de verwachting ligt, dan heeft de medewerker een positieve visie ten opzichte van de employee experience.

Uit onderzoek van Oracle samen met Future workplace is gebleken dat de employee experience verbeterd wordt, wanneer er chatbots en virtual assistents worden ingezet. De chatbots zijn er om vragen van medewerkers te beantwoorden en feedback te verzamelen. Door het gebruik van deze chatbots ontvangen HR-afdelingen AI-gestuurde analyses, waardoor potentiële problemen in de betrokkenheid van werknemers vroegtijdig gesignaleerd en aangepakt kunnen worden.

Dit zal uiteindelijk leiden tot een verbetering van de employee experience met 37%. Dit zorgt ervoor dat medewerkers betrokken zijn met wat er allemaal op de werkvloer omgaat. Dit houdt ook in dat de klantenervaring wordt verbeterd.

Nadelen van AI binnen HR:

Privacy

Vooroordelen

 Minder persoonlijk contact

Baan onzekerheid medewerkers

Er kan geconcludeerd worden dat de opkomst van AI binnen het HR-werkveld vele voordelen biedt, echter brengt het wel enkele uitdagingen met zich mee. De voordelen van AI binnen HR zijn duidelijk, zo zorgt AI voor een verbetering in het werving en selectieproces, gepersonaliseerde leer- en ontwikkelingsmogelijkheden en een verbeterde employee experience die de klantentevredenheid kan verbeteren. Aan de andere kant roept het gebruik van AI ook enkele zorgen op, zoals ethische kwesties, potentiële vooroordelen in algoritmes, verminderd persoonlijk contact en angst voor banenonzekerheid onder werknemers. Het is van groot belang dat organisaties transparant zijn over het gebruik van AI en zich bewust zijn van de risico’s dat AI met zich meebrengt. Daarnaast kan er natuurlijk wel gebruik gemaakt van de voordelen die AI biedt.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op. Wij zijn telefonisch te bereiken op 0111 453700 of via info@weazuidwest.nl.

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bronnen: Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, Oracle, Boom Management en HR Praktijk