Klantlogin

Hier vindt u de login mogelijkheden van onze portals en online services. Selecteer de gewenste dienst en log in met uw persoonlijke inlogcode.

Heeft u nog geen inloggegevens?
Neemt u dan contact met ons op.

Neem contact op

Klantverhalen

Klantverhalen | Geplaatst op 30 november 2021

Vertrouwen is goed om te krijgen, maar nog belangrijker om te houden.

Herbert Stronk begint in 2010 met zijn bedrijf de Koffieboer nadat hij ruim 15 jaar als commercieel directeur werkte bij een fabrikant van koffiemachines. Toen het bedrijf waar hij werkte werd verkocht, vond Herbert het tijd voor een nieuwe uitdaging.

Ik reed iedere dag met veel plezier naar mijn werk.

Na de overname kwam er een moment dat ik van huis over de Grevelingendam reed en me besefte dat ik niet meer met plezier naar kantoor ging. Dat had ik in al die jaren nog nooit gehad. De organisatie was te veel veranderd en ik kon me daar niet meer in vinden. Plezier is voor mij misschien wel één van de belangrijkste factoren in een baan, daarom was het voor mij tijd voor een nieuwe koers.

Maar wat ga je doen? Ik wist natuurlijk alles van koffie en de machines en had voor mijn werk heel Europa afgezocht naar kansen; ik zag een kans voor mezelf in het Zeeuwse.

In 2008 ben ik van Dordrecht naar Bruinisse verhuisd. Ik kende praktisch niemand, dus van een lokaal netwerk was dus geen sprake, maar ik ontdekte wist wel dat er geen bedrijf was dat zich bezighield met het leveren van goede koffie en machines aan bedrijven.

De eerste jaren van de Koffieboer heb ik me letterlijk en figuurlijk rot moeten rennen. Ik kwam er namelijk achter dat het als “buitenstaander” in het Zeeuwse niet zo meevalt om voet aan de grond te krijgen. Ik moest in ieder geval wel even een bepaalde barrière doorbreken, zeg maar.

Ik besefte dat ik ambassadeurs nodig had die ik als referentie kon gebruiken. Dat gebeurde toen ik bij Esselink in Middelharnis iets moest halen voor thuis en daar een automaat van een landelijke aanbieder zag staan. Ik vroeg degene die mij hielp waarom ze daarvoor hadden gekozen? Je moet De Koffieboer hebben! Het moest zo zijn dat de directeur langsliep en dat opving, daar had ik mijn eerste referentie.

Inmiddels zijn we gevestigd in Goes, waar we in 2019 naartoe zijn verhuisd met kantoor, opslag én showroom.

Vandaag de dag helpen we organisaties van 5 tot 1000 medewerkers aan een goede kop koffie. Dit doen we met de levering, plaatsing en onderhoud van koffiemachines én natuurlijk de levering van koffie en aanverwanten zelf.

Dat doen we door ons niet alleen te onderscheiden met goede producten, maar wij garanderen dat er binnen 4 uur een monteur op de stoep staat als er geen koffie uit de machine komt. Dit kunnen we beloven doordat we een eigen technische dienst hebben. Zo kunnen we onderscheidend zijn op service, snel schakelen en toch de tijd nemen voor onze klanten.

Onze dienstverlening is grotendeels gebaseerd op een abonnementsmodel. Hierdoor kunnen we garanderen dat de medewerkers en bezoekers van onze klanten, altijd kunnen rekenen op een goede kop koffie, want dat is waar je als klant naar op zoek bent; goede koffie! Dat geeft stabiliteit én vertrouwen. Dat laatste is belangrijk om te krijgen en nog belangrijker om te houden.

We kijken altijd naar de lange termijn met De Koffieboer. Cijfermatig word ik daarbij ondersteund door WEA, maar ik zie ze voornamelijk als zakelijke sparringpartner.

Zo gaan we pas een extra vertegenwoordiger aannemen als we de vacature voor onze nieuwe servicemonteur hebben kunnen vinden. De capaciteit van het TD-team moet meegroeien met verkoop om te voorkomen dat we onze kwaliteitsbelofte niet na kunnen komen, zo is die 4-uurs belofte voor ons écht heilig.

Namens WEA speelt Rory al jaren een belangrijke rol in het maken van deze keuzes. Ik zie WEA echt als financieel adviseur en sparringpartner. Ze denken met me mee over de business, kansen en uitdagingen en het draait niet alleen om het cijfermodel, maar om wat je met die informatie kunt doen. Zo hebben we samen een aantal indicatoren waar we intern op hameren en met WEA op sturen.

Die manier van samenwerken werkt alleen als je niet steeds iemand anders als aanspreekpunt hebt. Er is stabiliteit in het team en niet steeds wisseling van de wacht. Rory is mijn directe aanspreekpunt en ik weet precies bij welke collega’s ik terecht kan voor een vraag over de lonen of één van de andere werkzaamheden die ze voor ons uitvoeren.

De grootste uitdagingen van De Koffieboer zijn op dit moment om uit de wachtkamer te komen en om te gaan met de veranderingen op kantoor door het stijgend aantal thuiswerkers.

We zitten in een vervangingsmarkt en daardoor kunnen we niet altijd zakendoen. Organisaties hebben contracten met andere partijen, die kunnen wij pas helpen als ze van de contracten af zijn. Op dat moment zitten wij in de spreekwoordelijke wachtkamer. Daarnaast verandert de manier en de hoeveelheid van koffiedrinken op het werk door het stijgende aantal thuiswerkers. Het vraagt bij ons om creativiteit en aanpassingsvermogen.

Als bedrijf moeten we ook de keuze maken of we een prijsvechter willen zijn, of de partner die ervoor zorgt dat jouw kop koffie altijd in orde is. Waarbij we net een stapje verder gaan om op een verantwoordelijke manier met ons en jouw bedrijf bezig te zijn. Hierdoor denken we dus ook mee over de veranderende rol die de koffiecorner op de werkvloer inneemt.

Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoording zijn daarbij ook enorm belangrijk. Daarom zijn bijna al onze verpakkingen inmiddels volledig recyclebaar. Al onze koffie heeft ook het Rainforest Alliance keurmerk. Dat wil zeggen dat boeren onder andere meer geld krijgen voor het verbouwen van deze koffie. Maar ook de thee die we verkopen wordt volledig verpakt op de plantages. De beloning voor deze arbeid komt terecht bij de lokale bevolking.

Natuurlijk moet er ook bij ons gewoon geld verdiend worden, maar waarom zouden we hierin niet een mooie balans kunnen vinden?

We hebben de ambitie om ons werkgebied uit te breiden en om stappen te maken in onze automatisering, maar ook zien we behoeftes bij onze klanten. Niet alleen in producten, maar ook in de bijdrage die ze willen leveren aan de maatschappij.

Zo kwamen we regelmatig watercoolers tegen in organisaties en kregen we vragen of we dat ook konden verzorgen. Die bieden wij inderdaad ook aan, maar in plaats van de concurrentiestrijd op prijs aan te gaan, verkopen wij ze niet. Wij plaatsen een machine en voor ieder glas water dat eruit gehaald wordt, doneren wij 10 glazen voor de aanleg van drinkwatervoorzieningen in derdewereldlanden.

Zo faciliteer je gekoeld drinkwater voor je medewerkers en bezoekers, maar je draagt als ondernemer ook bij aan schoon drinkwater en toiletvoorzieningen in gebieden waar dit geen vanzelfsprekendheid is. Je hoeft er niets extra’s voor te doen, alles wordt voor je geregeld en het draagt bij aan het imago van je onderneming. Daarnaast is voldoende water drinken ook nog eens gezond. Het zijn misschien maar druppels, maar iedere druppl is er één!

www.dekoffieboer.nl